tisdag 19 juni 2012

Lätt som en plätt?!




I köket så råder det alltid en speciell känsla. Här kan man faktiskt både få sitta och njuta av god mat, prata om livet och om dagen, lika snabbt som man kavlar upp ärmarna och tar fram kökskompisarna, eller hur?! Slevar, skärbrädor, grytor, mixar och bakmaskiner... Men idag så var det så där lagom hurtigt och precis som det ska vara en vanlig veckodag ;)

Dessa dagar är mina favorit dagar att laga mat, enkelt men dock så smarrigt!

Förberedelse: En bunke och en visp!!!! Lätt som en plätt!!! När man har lovely Moberg att lägga fram på bordet, ha ha ha!




Denna bok används flitigt både till vardag och till fest här hemma. Han är en stor matinspiratör med sitt galet buffliga sinnliga vis och goda mat, noga utvalt! 
Plättarna lagades i ett nytt lagg från Skeppshult, inköpt på Bagarn och kocken.


Mobergs Plättrecept:
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
1/2 dl kolsyrat vatten el fruktsoda (hälls i precis innan stekning)

Själv har jag i lite socker och även en klick smält smör!

Besök även pannkakor.se där finns hur många recept som helst på smetar!



Mat smakar väl bäst utomhus på sommaren?! Barnen och jag har smällt i oss plättarna och det var gott, mätta och belåtna, på väg in igen till kökets lugna vrå!
Doftar lite på nyplockat från kamelia jasminen utanför. Härliga sommar!!!




Ha en fin midsommarvecka!!!!!

1 kommentar:

LOPPISLIV sa...

Halloj Caroline! Ohh vad sugen jag blev på pannkakor nu :-)) Den där boken har jag gett i julklapp till mina söner, det blev en mycket uppskattad present, kanske jag borde köpa den själv också :-))
Underbara bilder du bjuder på, er matsal är så vacker, gillar färgskalan och skåpet...ojoj vilken skatt!! Ha nu en toppenfin midsommarafton! Stor KRAM Paula