onsdag 25 juli 2012

Sovrum!



Nu tänkte jag bjussa på lite bilder från vårt sovrum. Har tidigare inte känt mig färdig där och jag har bytt kuddar och flyttat runt "pryttelutter och frisilurer" oh, varför krångla till det så... När pricken över iiet låg i en liten tjorvig hög i Österlen och väntade ;-)



Hittade ett stycke textil i underbar gammal fransk linne väv i creme vit färg, som var så stort att det passade på vår säng. Draperade den vid fotändan och lät den slarvigt få hänga över en ännu grövre linne textil med volang.


Den är så tjusig med infällda spets rutor och snirkliga broderier i varm vit ton. Lite havre och lite creme!



Vi har gjort panelrutor i MDF och kantat med olika dekor lister, med inspo från gammal stil i hela rummet och tapetserat ovan. Målat snickerier i sedvanlig 0502Y. Tapeten kommer från Handtryckta tapeter och heter "Linblomska förmaket".
Färgen på tapeten är linblomsgrönt, cremevitt och med lite blekt hallon röda prickmönster. Den är så mild och fin och smälter in på ett sånt mjukt finurligt sätt.
Sängen har min man snickrat och den har baserats på två st 120 cm madrasser, så bredden blir hela 240 cm. Färgen målade jag i en ton och blanding som påminner om ljus ljus grön umbra. Minns dock inte alla färgkoder på den. 


Kuddar är jag frälst i. Samlar typ på kuddar. Tycker det är som ett smycke för hela interiören. Inte ett rum med sitt eller liggplats utan kuddar säger jag! hihi


Kuddar i fransk linneväv och brittiska kuddar med rosmönster i det där härligt rätta linnetyget samsas med gamla svenska monogram kuddvar . 
Så vad lägger man då sen alla kuddar man pryder sin säng med när man bäddar upp?!? Jo här hemma har vi en liten fin major för det i sovrummet. Där staplas alla dessa på hög och ligger kvar tack vare konstruktionen på majoren ;-) 




Var tvungen att ta kort i lite olika vinklar eftersom mitt kamera objektiv gillar närgånget och inte avstånds bilder, så det blev både på tvären och snedden, annars hade jag inte fått med denna bjässe till säng på bild ;-)



Textilier är väl en skatt man bara måste samla på ;-)

3 kommentarer:

Chokladvillan 1910 sa...

Helt enkelt underbart ! Vilket sovrum ! Vackert som bara den ;) Vilka fina textiler som en dröm.
Kram Anki

Tinas bo sa...

Tappar nästan andan, så vackert är det!!!
UNDERBART!!! :)

Kram Tina

Mina Gouldsamadiner sa...

Håller med föregående talare.Så underbart vackert och textilierna är ju så vackra.Som en gräddfluffbakelse...
Kram Kicki